יום חמישי, 2 בדצמבר 2021

יוליה לטינינה - הקדמה לספר "מאה שדות"

 הקדמת המחברת 

זמן רב לא הוצאתי לאור מחדש את “מאה שדות”, כי לא הבנתי מה לעשות עם הספר הזהמצד אחד זהו אחד הספרים החשובים ביותר בשבילימצד שני יש לו מגרעת אחת קטנה - אין זה רומן 

אם כבר זוהי מסה היסטוריו-פילוסופית בשיחותוזהכמו שאמר בהקשר אחר לגמרי קיסור נץ-לבןגיבור של ספר ההמשך, “כמו מכנס שטוגן בשמן - אין לאכול וגם ללבוש איש כבר לא רוצה. 

חסרונו של הספר הוא בדיוק בייתרונו - הדברים החשובים ביותר בו הם הרעינות ולא העלילה או הדמויותואי אפשר לוותר על הרעיונות האלהכי הרפתקאותיהם של מספר רעיונות גלובלייםשל “מדינה”, “קניין” “צדק” הם העומדים בבסיס של “מאה שדות 

ראו איזה פלאהעולם שלנו הפך לשטוח (לפי הביטוי המוצלח של תומס פרידמן), אינני אוהבת את המילה “גלובליזציה” אבל ההיסטוריה שלנו עדיין אירופוצנטרית. 

אנחנו עדיין דומים למחברי האנציקלופדיה הצרפתייםשלא הכירו את ההיסטוריה הסיניתולכן היו בטוחים שהיא לא קיימת. 

לכן התשובה המקובלת על השאלה “מדוע המהפכה הטכנולוגית לא התחילה בסין?” תמיד כלוללת הרהורים על הנטייה המזרחית לדספוטיזםפרטים היסטוריים קטניםכמו העובדה שהציביליזציה הסינית הושמדה פעמייםבמאות ה-13 וה-17, על ידי כיבוש ברבריכלל לא עולים על דעתו של המשיבהייתי רוצה לראות את תקופת ההשכלהאם מאה שנה קודם לכן המנצ’ורים היו עושים קציצות מלונדון ומפריז. 

כאשר אנחנו נשאלים למולדת החרותאנחנו עדיין עונים בביטחון על-פי הרודוטוסהחרות נולדה באירופהואילו באסיה תמיד שררה עבדות. 

אבל למען האמת כשהתחילו המדינותוהמדינותכפי שידוע לנו מסטנלי קריימרהופיעו לראשומה בשומרהיו אלה ערי-מדינה כדוגמת הפוליס היווניתאלא שאותן ערי מדינה - אורארך,  לגשמשכו שבטים כובשים כמו שמנורה משוכת את העשואילו הכובשים המשידו את השלטון העצמי של הערים וייסדו ממלכות טריטוריאליותאו במקרה קיצונילצורך הגנה העצמית העיר התאחדה תחת הנהגת יחיד 

עד להופעת אתונה ותבי הקהילות העירוניות של שומר נקברו תחת גלי הכיבושוהערים היווניות הלכו בעקבותםהם נכבשוויוון שוחרת החירות סיימה את דרכה כביזנטיון האדנותיתכמו שארך הפכה לחלק מדיספוטיזם הבבלי 

כאשר אנחנו אומרים “דמוקרטיה” אנו באופן בלתי רצוני מכוונים לדמוקרטיה הישירה של אתונהוהדמוקרטיה הייצוגיתכמו למשל זו של ארה”באני יכולה באופן דמגוגי כמעה להזכיר את הסממנים העיקריים שלדעת תוקידידס והרודוטוס מעידים כי הברברים הפרסיים הם “עבדים מטבעם”.  ראשית הברברים לובשים בגדים ולא מסתובבים עירומיםשנית הם  משלמים מסיםדבר שאין בני חורין עושים כללושלישית יש להם בארצם שיטה אחדיה למידות ומשקולות. 

אחת השאלות הציניות ביותר שיש לשאול היא למי רווח יותרלאותן הערים היווניות אשר שמרו על חרותןאו שמא אלה שצורפו לממלכת האחמניםוהתשובה הצינית לשאלה הצינית תהיה  שאמנם החרות הייתה באתונהאבל חרות זו  בתנאי דמוקרטיה ישירהכאשר בבית המשפט “היה מסוכן יותר להיות עשיר מאשר להיות אשם” לא בדיוק תרמה לצמיחה כלכליתואם  החרות כדאית כלכלית פחות מעבדותהיא לא תחזיק מעמד הרבה זמןבפועל,  עד המהפכה האמריקאית משטרים עם שלטון עצמי של העם צצו לעתים קרובות וקרסו לעתים קרובותכך שעד המאה ה-18 הייתה זו אקסיומה היסטורית שבשים מקום בעולם משטר דמוקרטי לא היה יכול לתפוס שטח רב 

אחת התופעות המפחידות ביותר שאפשר לגלות בהיסטוריה היא מה שאני הייתי קוראת לו התכנסות של מדינותהמדינהכמו גזממלאת את כל הנפח הפנויוכלל לא משנה מה המוצא של אותה המדינה 

אתונה הייתה פוליס דמוקרטיתאבל מערכת התרומות מרצון (הליטורגיותאשר כפתה על אזרחים עשירים לממן מכיסם בניית ספינות ומימון שגרירויותכלומר להשקיע באהבה ציבורית ולא במיזמים עסקייםעצרה לגמרי את הכלכלה והייתה בעלת אופי הרסני לא פחות מהגרועים שבמשטרים סוציאליסטייםהחוק הרומי היבא לנו את מושג הקניין הפרטיאבל עד המאה ה-4 לסה”נ הקיסרות הרומית החרימה תבואה בקנה מידה של הקומוניזםואילו הקיסר דיוקלטיאן העביר צו המורה על מחירים הוגניםוונציהאשר  התחילה כרפובליקת סחרחקקה חוק אחר חוק אשר הפכו את הסוחרים לשעבר לאצולה ומנעו הופעת סוחרים חדשים 

בפירנצה איש עשיר אינו יכול שלא לעסוק בפוליטיקה” נאנח פעם קוזימו מדיצ’יויהיה העוסק בפוליטיקה מי שיהיה - איש עשיראיש עני או פקיד - הוא לעולם יתפוס את הפוליטיקה כזכות לחלוקה מחדש לטובתו 

וזה הענייןאם נפטר מהאירופוצנרטיות וננסה למצוא את “הסדרה הראשית”, כדגומת הסדרה הראשית של 80מהכוכבים שניתן לראות בשמי הלילהאנו נראה שב-6 אלפי שנות ההיסטוריה של המדינה הקפי ענק של המרחב שושל הזמן נעים בין מדינה חזקהבה השלטון שעלה בכל מיני צורות מנסה לשלוט בכלכולל הקניין הפרטיומדינה מתפרקת בה החלקים הכי טעימים של המדינהכלומר הצבאהצדק והזכות גבות מסיםהופכים לקניין פרטי 

הדבר היחיד שעוצר את המטוטלת הזאת לצמיתות - היא הקדמה של המדע והטכנולוגיהההיסטוריה של המדינה מתחילה בשומר ולא ביוון העתיקהאיפה היא נגמרת - איש אינו יודע 

וכך קרה ש”מאה שדות” הוא בעצם הספר הראשון שכתבתיוכתבתי תחילה את החלק השניורק אז הראשוןלכן בהוצאההנוכחית כמעט ולא נגעתי בחלק הראשון ואילו את החלק השני שיניתי בצורה רצינית למדיבקיצור ראו ביצירה זו דיאלוגים של אפלטון שמתנהלים בין גיבורי האחים סטרוגצקיבסך הכל לא הדמויות הכי גרועות לחיקוי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה